Противовъзпалителна диета при ревматоиден артрит – съвети за намаляване на възпалението

Смята се, че възпалението е в основата на редица хронични заболявания, включително автоимунни като лупус и ревматоиден артрит, както и рак, сърдечни заболявания, диабет, заболявания на червата, депресия и болест на Алцхаймер.

Ревматоидният артрит (РА) е автоимунно заболяване, характеризиращо се с хронично възпаление на ставите, което води до болка, подуване и потенциално увреждане на ставите. Диетата играе решаваща роля в овладяването на възпалението, а противовъзпалителната диета може да бъде особено полезна за хората с ревматоиден артрит. 

Съдържание

Връзка между диетата и ревматоидния артрит

Изследванията показват, че диетата може да окаже значително влияние върху нивата на възпаление в организма. Някои храни могат да стимулират възпалението, докато други могат да помогнат за намаляването му. При хората с РА спазването на противовъзпалителна диета може да помогне за справяне със симптомите и подобряване на цялостното състояние.

Основни компоненти на противовъзпалителната диета

Омега-3 мастни киселини:

Източници: Мазни риби (сьомга, скумрия, сардини), ленено семе, семена от чиа, орехи.
Ползи: Доказано е, че омега-3 намаляват възпалението и могат да спомогнат за намаляване на болката и сковаността на ставите при пациенти с РА.

Храни, богати на антиоксиданти:

Източници: Плодове (горски плодове, череши, портокали), зеленчуци (спанак, зеле, броколи), ядки и семена.
Ползи: Антиоксидантите помагат в борбата с оксидативния стрес и намаляват възпалението.

мазнини и CBD

Пълнозърнести храни:

Източници: Кафяв ориз, киноа, овес, пълнозърнеста пшеница.
Ползи: Пълнозърнестите храни съдържат фибри и хранителни вещества, които могат да помогнат за понижаване на маркерите на възпаление.

Здравословни мазнини:

Източници: Зехтин, авокадо, ядки и семена.
Ползи: Мононенаситени мазнини и полиненаситени мазнини имат противовъзпалителни свойства.

Протеини:

Източници: Птиче месо, риба, бобови растения, тофу.
Ползи: Осигурява необходимите протеини без прекомерно количество наситени мазнини, които могат да засилят възпалението.

Подправки и билки:

Източници: Куркума, джинджифил, чесън.
Ползи: Много подправки имат противовъзпалителни свойства. Например куркуминът в куркумата е широко изследван заради противовъзпалителното си действие.

Храни, чиято консумация трябва да се избягва

Преработени храни:

Примери: Фаст фууд, преработени закуски, захарни изделия.
Въздействие: Високо съдържание на трансмазнини, захари и рафинирани въглехидрати, които могат да засилят възпалението.

Рафинирани въглехидрати:

Примери: Бял хляб, сладкиши, сладки напитки.
Въздействие: Бързо повишават нивата на кръвната захар, което води до засилено възпаление.

Наситени и трансмазнини:

Източници: Червено месо, масло, маргарин, пържени храни.
Въздействие: Могат да предизвикат възпаление и да допринесат за влошаване на симптомите на РА.

Захарни храни и напитки:

Примери: Сода, бонбони, десерти.
Въздействие: Високият прием на захар е свързан с повишено възпаление.

Алкохол:

Въздействие: Прекомерната консумация на алкохол може да увеличи възпалението и да повлияе отрицателно на цялостното здраве.

Слънчогледово масло и ревматоиден артрит

Слънчогледовото олио, често използвано в готварството, е с високо съдържание на омега-6 мастни киселини, особено на линолова киселина. Макар че омега-6 мастните киселини са от съществено значение за здравето, дисбалансът между омега-6 и омега-3 мастните киселини може да доведе до засилено възпаление. Това е особено важно за хората с ревматоиден артрит (РА), при които овладяването на възпалението е от решаващо значение.

Омега-6 мастните киселини са прекурсори на провъзпалителни молекули като простагландини и левкотриени. Високите им нива могат да влошат възпалението при пациенти с РА. Изследванията показват, че намаляването на приема на омега-6 и увеличаването на приема на омега-3 може да помогне за намаляване на възпалението и подобряване на симптомите на РА.

Проучванията изследват влиянието на различни хранителни мазнини върху възпалението. Заместването на слънчогледовото олио с масла с по-високо съдържание на омега-3, като ленено семе или рибено масло, е показало, че намалява маркерите на възпаление при пациенти с РА.

В преглед в „The Journal of Clinical Rheumatology“ се подчертава значението на поддържането на балансирано съотношение между омега-6 и омега-3. Проучването предполага, че съотношение, близко до 2:1 или 4:1 е благоприятно за намаляване на възпалението при пациенти с РА, в сравнение с типичното за западната диета съотношение от 15:1 или повече .

Научни доказателства

Многобройни проучвания потвърждават ролята на диетата при лечението на РА:

Средиземноморска диета: Средиземноморската диета, богата на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и здравословни мазнини, се свързва с намаляване на възпалението и подобряване на симптомите на РА.
Добавяне на омега-3: Проучванията показват, че добавките с омега-3 могат да влияят върху болезнените стави и да облекчат сутрешната скованост при пациенти с РА.
Антиоксиданти: Изследванията показват, че диетите с високо съдържание на антиоксиданти могат да намалят оксидативния стрес и възпалението, които са от решаващо значение за управлението на РА .

Практически съвети за приемане на противовъзпалителна диета

Планирайте храненията: Включете разнообразни противовъзпалителни храни във всяко хранене. Стремете се към цветни чинии, пълни с плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни.
Четете етикетите: Избягвайте храни с добавени захари и трансмазнини, като проверявате списъците със съставки.
Гответе вкъщи: Приготвянето на ястия у дома позволява по-добър контрол върху съставките и методите на готвене. Пържените храни и храните, богати на трансмазнини, трябва да бъдат сведени до минимум
Хидратацията е важна: Пийте много вода и ограничете сладките напитки.

Източници

  1. Sköldstam, L., Hagfors, L., & Johansson, G. (2003). An experimental study of a Mediterranean diet intervention for patients with rheumatoid arthritis. Annals of the Rheumatic Diseases, 62(3), 208-214.
  2. McKellar, G. E., Morrison, E., McEntegart, A., Hampson, R., Tierney, A., Mackle, G., … & Capell, H. A. (2007). A pilot study of a Mediterranean-type diet intervention in female patients with rheumatoid arthritis living in areas of social deprivation in Glasgow. Annals of the Rheumatic Diseases, 66(9), 1239-1243.
  3. Kremer, J. M., Lawrence, D. A., Petrillo, G. F., Litts, L. L., Mullaly, P. M., Rynes, R. I., … & Greenstein, N. S. (1995). Effects of high-dose fish oil on rheumatoid arthritis after stopping nonsteroidal antiinflammatory drugs. Arthritis & Rheumatism: Official Journal of the American College of Rheumatology, 38(8), 1107-1114.
  4. Calder, P. C. (2010). Omega-3 fatty acids and inflammatory processes. Nutrients, 2(3), 355-374.
  5. Cerhan, J. R., Saag, K. G., Merlino, L. A., Mikuls, T. R., & Criswell, L. A. (2003). Antioxidant micronutrients and risk of rheumatoid arthritis in a cohort of older women. American Journal of Epidemiology, 157(4), 345-354.
Picture of Елена Мирчева - автор
Елена Мирчева - автор
LinkedIn
Shopping Cart

Използвайте код CBD10

при първа поръчка и ще получите 10% отстъпка*!

*Важи за продукти с марката Cannadoca